Позакласна робота
МАТЕМАТИЧНИЙ ІПОДРОМ
Позакласний захід для учнів 5-6 класів
Обладнання: портрети математиків, номерки для глядачів та учасників, квитки математичної лотереї, карточні конячки, зірки.
Усім глядачам, які входять до зали, видаються номерки.
ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий. Увага! Увага! Ласкаво просимо на математичний іподром!
2-й ведучий. Ми зібрались тут сьогодні, щоб стати свідками двох найцікавіших заїздів.
1-й ведучій. У першому заїзді беруть участь учні 5 класу.
Жокей №1-… (оголошується прізвище, ім’я учня – учасника)
…
Жокей №6…
2-й ведучій. У другому заїзді беруть участь учні 6 класу.(Перелічує учасників.) Привітає їх! (Учасники виходять на сцену, їм вручають номери, під якими вони будуть змагатися.)
1-й ведучій. Завдання, що стоїть перед жокеями таке: одержавши необ’їжджених коней, перебороти всі бар’єри і прийти першим до фінішу. За успішне взяття кожного бар’єру жокею видається зірка. Хто до кінця гри набере більше зірок, той і стане переможцем перегонів.
2-й ведучий. Підчас нашої гри працює тоталізатор. Ви зможете зробити свої ставки, тобто вгадати, хто прийде у першому заїзді і хто в другому. Ставки приймають досвідчені букмекери.
1-й ведучий. Крім того, кожен з вас зможе взяти участь у математичній лотереї. На щасливому квиточку написане завдання. Якщо ви зможете розв’язати його до кінця гри, то приз ваш.
2-й ведучий. Отже, робіть ставки, добродії! Ні пуху, ні пера!
Помічники записують ставки в заздалегідь підготовлені відомості і розносять квитки - лотереї. У цей час звучить музика.
1-й ведучий. Отже, ставки зроблені, ставки більше не приймаються.
2-й ведучий. Хто ж першим піде зі старту?
Завдання наїзникам. ви вмієте рахувати до 50?Ось вам зараз це й потрібно буде зробити. Тільки замість чисел, що діляться на 3 чи закінчуються на 3, потрібно говорити слова <не зіб'юся>. Якщо збився, - то робиш крок назад і в цьому турі вже не береш участі. Той, хто залишиться попереду всіх, і буде переможцем.
(Учасники рахують по черзі: 1, 2, не зіб'ються, 4, 5...)
1-й ведучий. Отже, зі старту першим пішов жокей під номером ...
Вершники швидко наближається до бар'єра №1.
Перший заїзд
Бар'єр №1. Щоб узяти його, потрібно швидко й правильно розв'язати два приклади.
Помічники роздають карточки з завданнями:
2+100:25-4:2; 125*8-4-25:10.
Поки учасники виконують завдання, глядачі вболівають за своїх фаворитів.
Бар'єр №2. Щоб подолати другий бар’єр, вам потрібно за 2 хвилини написати якнайбільше слів, пов'язаних з математикою, що починаються на букву <П>.
Бар’єр №3. Я зачитую слова. Якщо слово пов'язане з математикою, в мовчки киваєте головою <так>, якщо ні - хитаєте <ні>. Хто помилився, робить крок назад.
Слова: трикутник, периметр, кут, формуляр, вугілля,інтрига, рівняння, градус, дециметр,синус, куля, дифірамб, абак, акцент, формула, інтеграл.
Бар’єр №4. Зараз я загадаю двох значне число, а ваше завдання відгадати його, ставлячи питання, на які я буду відповідати тільки двома словами:<більше> чи <менше >.
Бар’єр №5. Серед портретів математиків, що розміщені в цій залі, ви повинні вибрати той, про кого я поведу розповідь.
1. Про цього вченого розповідали, що коли він навчався у першому класі, то вчитель, вирішив перепочити, дав учням таке завдання: знайти суму чисел від 1 до 100. Не минуло й хвилини, як цей хлопчик поклав на стіл учителя виконане завдання. І лише в нього одного воно виявилося виконане правильно. (Гаусс К.Ф.)
2. Ця людина вперше почала вивчати математику за... шпалерами. Стінки дитячої кімнати були обклеєні фрагментами лекцій з математики. (Ковалевська С.В.)
3. Лікарі заборонили йому працювати, але він продовжував писати, в результаті чого втратив зір.(Ейлер Л.)
Бар’єр №6. Усім учасникам роздається гра <15>. Фішки в усіх в одноковому положенні. За одну хвилину потрібно розташувати їх у потрібному порядку (від 1 до 15).
1-й ведучий. Отже, переможцем першого заїзду став гравець під номером.... Вітаємо й нагороджуємо переможця.
2-й ведучий. Запрошуємо на сцену учасників другого заїзду.
Другий заїзд
Бар’єр №1. Усім жокеям по черзі потрібно швидко відповідати на запитання. Хто не відповів чи відповів неправильно – робіть крок назад.
Запитання
- Що називається відсотком?
- Куди й на скільки знаків переносимо кому при множенні на 100?
- Хто автор вашого підручника математики?
- Якщо відома швидкість і відстань, то якою дією шукаємо час?
- Як називають дріб, у якого чисельник менший від знаменника?
- Як називаються прямі, що лежать в одній площині і не перетинаються?
- Добуток двох від’ємних чисел є слово…
- Одна тисячна кілометра – це…
- Куди переносимо кому при діленні на 0,01?
Бар’єр №2. Хто швидше обчислить: 125*8-4*25; 25% від 400; 75% від 80.
Бар’єр №3. Я загадала тризначне число. Ваше завдання – відгадати його, ставлячи питання, на які я буду відповідати тільки дома слова ми: <більше> чи <менше>.
Бар’єр №4. Вам дається математичне слово. З його букв треба скласти інші слова, причому якщо вони також будуть пов’язані з математикою, то одне вважається за 3? Хто ж складе більше таких слів?
Бар’єр №5. Біля берега стояв човен, у якому може вміститися лише одна людина. До ріки підійшли двоє й обоє переправилися на інший берег. Як це могло статися? (Вони знаходились на різних берегах ріки.)
Бар’єр №6. Розповісти жестами математики правило (кожному гравцю своє): на нуль ділити не можна; множення на 10,100,1000…, переставний закон додавання; правильний і неправильний дріб (означення); додавання десяткових дробів; означення паралельних прямих.
2-й ведучий. Переможцем другого заїзду став гравець під номером….
1-й ведучий. Хто з вас зміг правильно вгадати обох наших переможців? (Підбиваються підсумки тоталізатора.)
2-й Ведучий. А хто стане цим щасливчиком, який виграє приз? (Зачитуються задачі і надані глядачами розв’язання, підбиваються підсумки лотереї.)
ПОДОРОЖ
МІСТОМ МАТЕМАТИЧНИХ ЗАГАДОК
Позакласний захід для учнів 7 класу
ХІД ЗАХОДУ
Ведучий. Сьогодні ми здійснимо подорож до міста Математичних Загадок.
Ця історія почалася з того, що в усіх дітей зникли їхні улюблені іграшки: комп’ютери, ляльки, собачки, шоколадки – усе, що вони любили, з чим проводили вільний час, приходячи зі школи додому. Це двійки, що оселилися у дітей в зошитах, повели іграшки в місто Математичних Загадок. А знайти ці іграшки зможе лише той, хто дружить з математикою. (На сцену запрошують заздалегідь обрані2 команди.) Не забудьте взяти із собою в дорогу дружбу, спритність, кмітливість і гарний настрій. Все зібрали? Здається, гарного настрою обмаль. Для того, щоб його додати, кожна команда повинна заспівати пісню, в якій є цифри – це і буде першим вашим іспитом.
Проспівавши пісню, команди відправляються в дорогу й опиняються біля високої красивої брами, що перетинає шлях у чарівне місто. Брама зачинена на три замки. Розшифрувавши секрет кожного замка, ви зможете його відімкнути. (Демонструються плакати із завданням <знайти закономірність>.)
1)
Відповідь. 11(12+15=27і11+16=27;8+10=18, 7+…=18).
2) 16, 27, 43
29, ?, 56.
Відповідь. 27 (16+27=43, 29+…=56).
3) 1, 4, 9, ?, 25, 36…
Відповідь. 16.
Поки команди міркують, для глядачів проводиться міні-аукціон <Чи знаєте ви вчених-математиків?> Виграє той, хто назве ім’я та прізвище вченого останнім.
Отже, команди упоралися із завданням, брама відчинилася – і ви опинилися в місті Математичних Загадок. У місті багато вулиць. Кожною з них треба буде пройти , щоб відшукати вулицю Двійок.
Перша вулиця – Математичних термінів. У кожнім будинку зберігаються предмети , пов’язані з математикою, що починаються на одну й ту саму букву. Наприклад, у будинку №2 знаходяться предмети, що починаються на другу букву алфавіту - <Б>: бісектриса, біном, бічні сторони тощо.
Перший конкурс. Я називаю букву, а команди повинні назвати математичний термін на цю букву.
На обмірковування – 5с. Якщо варіантів нема – хід переходить до наступної команди.
Ви вдало перетнули цю вулицю і опинилися на площі Задач. Тут зберігаються ті задачі, що учні розв’язують на уроках. Ті, що ви розв’язали правильно, відповідають, а ті, що не до розв’язували, так і кидаються на кожній зустрічного:<Розв’яжи мене!>
Другий конкурс. Розв’язування задач з теми, яку вивчають у даний момент. (Задачі записано на аркушах.)
А в цей час ми перевіримо, як уміють розв’язувати задачі наші глядачі.
Задача №1. На водопій
До водички біжать лошата,
Разом з ними хлопчики й дівчата,
Ще й веселе мале цуценя .
Міні видно з трави тридцять три голови
Та сім дюжин маленьких ніг.
Ти скоресенько підрахуй,
Скільки буде в них вух? (46)
Задача №2. Солдати
Десять солдат шикуються в ряд,
Десять солдат йдуть на парад.
Дев’ять десятих було носатих,
А скільки ж було курносих солдат? (1)
З площі Задач ми потрапили на вулицю Ігор. Тут грають у різні ігри, але не прості, а математичні.
У третьому конкурсі нашим командам треба буде зіграти в математичне лото.
Після вулиці Ігор ви опинилися на дивній вулиці. На одному з будинків висіла таблиця з написом <вулиця Котячі дворики>, а на іншому боці написано:<вулиця Мишачі нірки>. Кішка, яка пробігла мимо, пояснила, що це витівки сусідів-мишей і що в них точиться вічна суперечка про назву. І неуважні мандрівники самі не можуть знайти вихід з цієї вулиці. А наскільки уважні ви?
Четвертий конкурс. Завдання на уважність
Під час читання вірша підрахуйте, скільки разів в ньому зустрічаються буква <В>.
Как воздух, математика нужна!
Одной отваги офицеру мало.
Расчеты! Залп! И цель поражена
Могучими ударами металла.
И воину припомнилось на миг,
Как школьником мечта в часы ученья
О подвиге, о шквалах огневых,
О яростном порыве наступленья.
Но строг учитель был. И каждый раз
Он обрывал мальчишку резковато:
<Мечтать довольно! Повтори рассказ
О свойствах круга и углах квадрата>.
И воином любовь сбережена
К учителю. Далекому. Седому.
Как воздух, математика нужна
Сегодня офицеру молодому. (18 букв)
І ось ви вийшли з вулиці і опинилися на перехресті. В який бік іти? Це повинні вирішити капітани.
П’ятий конкурс. Конкурс капітанів
- Слово алгебра походить від слова <аль-джебр>. Що означає воно в буквальному перекладі? (відновлення)
- Радіус – слово латинське. Як воно перекладається? (Промінь, спиця колеса)
- Кого називають батьком алгебри? (Ф. Вієта)
- Кого називають гарпедонавтами? (Тих, хто натягував мотузку, перших геометрів)
Нарешті ви потрапили до вулиці Двійок. Двійки вибралися з брудних, порваних зошитів. Старша Двійка вступає вперед і з глузуванням каже:<Ви все одно не зможете повернути свої іграшки, тому що не відповісте на мої запитання>.
Двійка швидко ставить запитання гравцям, які вишикувалися однин за одним. Хто не відповів на запитання, той не сідає. З чиєї команди залишиться більше гравців, та й переможе в цьому конкурсі.
Запитання Двійки
- Як звали Вієта?(Франсув)
- Скільки днів у не високосному році?(365)
- Сума позначається знаком…(плюс)
- Хто склав періодичну систему елементів Менделєєва?(Менделєєв)
- Найкоротший день року?(22грудня)
- Скільки пальців на 10 руках?(50)
- 125*8=(1000)
- Найкоротший місяць року?(Лютий)
- Ім’я Ковалевської?(Софія Ваилівна)
- В якого прямокутника всі сторони рівні?(У квадрата)
- В якому місяці є число 28?(У будь-якому)
- У якому році ти пішов в перший клас?
- Що важче: кілограм заліза чи кілограм вати?(Однаково)
- Рівність що містить зміну. (Рівняння)
- Числа, менші від нуля. (Від’ємні)
- Що обчислюють за формулою ?(Площа круга)
- Обчисли
- Скільки годин в одній годині?(60)
- Як називають твердження, істинність якого потрібно доводити?(теорема)
- Найменше просте число.(2)
Двійка тікає. Надсилає молодих двійок з речами, що вони викрали: іграшки, солодощами (це призи). Підбиваються підсумки подорожі.
КОНКУРС “МІС МАТЕМАТИКА”
Позакласний захід для учнів 9 класу
Конкурс проводиться в січні, після доповіді, присвяченій С. В. Ковалевській, день народження якої скасується в цьому місяці.
Учасниць вибирають заздалегідь, і як за домашнє завдання вони готують вірші про математику і математичний фокус.
ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий. Софія Ковалевська була, звичайно, видатною жінкою-математиком. Але хто знаю, можливо, в нашій школі підростає їй гідна заміна.
2-й ведучій. У нашій школі багато милих, симпатичних, чудових дівчат. А якщо вони ще й наділені розумам і кмітливістю, то по праву зможуть носити звання <Міс математика>. Саме таку дівчину виявить наш сьогоднішній конкурс.
1-й ведучий. Запрошуємо на сцену наших конкурсанток (по одній від кожного з дев’ятих класів). (Лунає музика.)
2-й ведучий. Я відомо, С. Ковалевська була не тільки математиком, але й поетом. Тому кожна учасниця повинна в першому поетичному конкурсі оспівати славу математиці.
Перший конкурс – поетичний
Є наука, що розум приводить
У порядок ясний і чіткий,
Нам вона теореми доводить,
Що поєднують формули рядки.
Математику всі ви впізнали,
Від людей всіх їй честь і хвала,
Також всім, хто її підкоряли,
Промовляємо порядки слова.
Скільки ще теорем не відкритих
І задач не розв’язаних є!
Хай живе математика в світі
І для розуму думки дає!
ГИМН МАТЕМАТИКЕ
О, математика! Тебе пою я славу!
Тебя считают все царицей по праву.
Вед без тебя и шагу не ступить,
И не отправиться в далекий путь.
И дело тут не только в вычисленьях,
Хоть в жизни им цены нет, без сомненья.
Но, главное- ты делаешь людей
Настойчивей, прилежней и умней.
Ты учишь мыслить – в этом суть твоя!
Законыпознавая бытия,
Без математики никак не обойтись.
Как лезвие, отточишь нашу мисль,
Ум сделаешь ты светлым, четким, ясным!
И мир в гармонии покажется прекрасным!
О.В.Панішева
Глибина і абстракції сила,
Строга логіка, виклад красивий
Математиків ваблять віки.
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори,
Математика всіх закликає:
<Ти міркуй, фантазуй і твори!>
Другий конкурс – історичний
1-й ведучий. Чи знає хто з вас ще хоча б одну жінку-математика?
Можливі відповіді
(після відповідей учасниць або відсутності таких їх озвучує ведучий)
- Грекиня Гіпатія в Олександрії, замучена в 415 році групою християн, що боялися впливу красивої і вченої Гіпатії, яка викладала математику і філософію в Олександрійській бібліотеці.
- Маркіз Де Шатле, перекладач творів Ньютона на французьку мову. Вони навчались у Вольтера історичних наук і вчила Вольтера математичних наук, але для обох це навчання не дало результатів.
- Професор математики Болонського університету італійка Марія Аньєзі, і’мя якої назали графік однієї з функцій – локон Аньєзі.
- Француженки Софія Жермен і Гортензія Лепот, і’мям якої названо квітку гортензію, привезену нею з Індії.
- Російські жінки Віра Йосипівна Шифф, Катерина Олександрівна Наришкіна, подруга Ковалевської Єлизавета Федорівна Литвинова. Але Ковалевська перевершувала своїх попередниць талантом і значущістю досягнутих результатів.
Третій конкурс - <Усний рахунок>
2-й ведучий. Цей конкурс виявить ту учасницю, яка краще від усіх рахує. Хто знає відповідь, піднімає руку.
Четвертий Конкурс - логічний
1-й ведучий. Наступний конкурс перевірить логічне мислення наших учасниць. Кожній ставиться по одному запитанню логічного характеру. Якщо учасниця не знайшла відповіді, можуть допомогти суперниці.
1.-Чому тебе не було вчора?
-У моєї бабусі був день народження.
-Я не знав, а скільки їй років?
-Дай відповідь сам. Бабуся говорить, що вчора вона відзначала цей день 15-й раз.
Відповідь. 60 років.
2. Археологи знайшли монету, датовану VIII ст.. до н. е. Чи може таке бути?
Відповідь. Ні.
3. Батька однієї людини звуть Михайло Васильович, а сина його – Микола Петрович. Як звуть людину?
Відповідь. Петро Михайлович.
4. О 12 годині ночі йде дощ. Чи може через 72 години бути сонячна погода?
Відповідь. Ні, буде ніч.
П’ятий конкурс - <Майбутні господарки>
2-й ведучий. Вам потрібно як можна точніше назвати вагу зошита в 12 аркушів і довжину запропонованої вам стрічки.
Шостий конкурс
Сьомий конкурс
1-й ведучий. Перевіримо вашу вправність. На спину кожної буде прикріплено цифру. Ваше завдання – побачити її, не показавши своєї.
Восьмий конкурс - <Розв’яжи задачу>
2-й ведучий. Розв’язавши правильно задачі, ви зможете дізнатись про цікаві факти з біографії Софії Василівни, якій ми присвятили свій вечір.
Задачі
- Знайти значення функції +
У таблиці знайдіть рік, що відповідає правильній відповіді. (1874)
1873 |
1874 |
1875 |
13 |
7 |
3 |
У цьому році Ковалевській було присуджено вчений ступінь доктора філософії, що став винагородою за цікаві математичні праці, одна з яких була присвячена дослідженню форми кільця планети Сатурн.
- Дід Софії Василівни був великим ученим, відомим своїми працями з геодезії і видання географічних карт Росії. Його прізвище зашифроване числами, які є значеннями відповідних виразі при х=4. Кожному з чисел відповідає порядковий номер букви в російському алфавіті. Прочитайте це прізвище. Щоб розвіяти сумніви, додамо, що це прізвище мав і один з відомих композиторів. (Щуберт)
5х+6 |
Х+2 |
4(1,1+0,5х+0,9)+2 |
3+4 |
- Взимку Софія брала уроки в педагога, обдарованого математика,в Петербурзі. Його імені відповідає та з функцій таблиці, що є зростаючою.
Остроградський |
Буняковський |
Страннолюбський |
У=4х-1 |
У= |
У=9-5х |
Дев’ятий конкурс - <Гра в ґудзики>
1-й ведучий. 3 ґудзиків, що лежать на столі, можна брати 1 чи 2. Програє той, кому випаде брати останній ґудзик.(Виграшна стратегія в цій грі полягає в тому, щоб віддати перший хід супернику і брати щоразу таку кількість ґудзиків, що доповнює до 3 кількість ґудзиків, які взяв супротивник)
Десятий конкурс
Конкурсантки представляють своє уміння читати думки на відстані - математичні фокуси.
Підбиваючи підсумки, переможниці вручають медаль <Міс математика>.