Позакласна робота

Позакласний захід для учнів 6-7 класів "Математичний іподром"

 

МАТЕМАТИЧНИЙ ІПОДРОМ

Позакласний захід для учнів 5-6 класів

   Обладнання: портрети математиків, номерки для глядачів та учасників, квитки математичної лотереї, карточні конячки, зірки.

    Усім глядачам, які входять до зали, видаються номерки.

ХІД ЗАХОДУ

1-й ведучий. Увага! Увага! Ласкаво просимо на математичний іподром!

2-й ведучий. Ми зібрались тут сьогодні, щоб стати свідками двох найцікавіших заїздів.

1-й ведучій. У першому заїзді беруть участь учні 5 класу.

Жокей №1-… (оголошується прізвище, ім’я учня – учасника)

Жокей №6…

2-й ведучій. У другому заїзді беруть участь учні 6 класу.(Перелічує учасників.) Привітає їх! (Учасники виходять на сцену, їм вручають номери, під якими вони будуть змагатися.)

1-й ведучій. Завдання, що стоїть перед жокеями таке: одержавши необ’їжджених коней, перебороти всі бар’єри і прийти першим до фінішу. За успішне взяття кожного бар’єру жокею видається зірка. Хто до кінця гри набере більше зірок, той і стане переможцем перегонів.

2-й ведучий. Підчас нашої гри працює тоталізатор. Ви зможете зробити свої ставки, тобто вгадати, хто прийде у першому заїзді і хто в другому. Ставки приймають досвідчені букмекери.

1-й ведучий. Крім того, кожен з вас зможе взяти участь у математичній лотереї. На щасливому квиточку написане завдання. Якщо ви зможете розв’язати його до кінця гри, то приз ваш.

2-й ведучий. Отже, робіть ставки, добродії! Ні пуху, ні пера!

Помічники записують ставки в заздалегідь підготовлені відомості і розносять квитки - лотереї. У цей час звучить музика.

1-й ведучий. Отже, ставки зроблені, ставки більше не приймаються.

2-й ведучий. Хто ж першим піде зі старту?

 

Завдання наїзникам. ви вмієте рахувати до 50?Ось вам зараз це й потрібно буде зробити. Тільки замість чисел, що діляться на 3 чи закінчуються на 3, потрібно говорити слова <не зіб'юся>. Якщо збився, - то робиш крок назад і в цьому турі вже не береш участі. Той, хто залишиться попереду всіх, і буде переможцем.

(Учасники рахують по черзі: 1, 2, не зіб'ються, 4, 5...)

1-й ведучий. Отже, зі старту першим пішов жокей під номером ...

Вершники швидко наближається до бар'єра №1.

Перший заїзд

Бар'єр №1. Щоб узяти його, потрібно швидко й правильно розв'язати два приклади.

Помічники роздають карточки з завданнями:

                                            2+100:25-4:2;   125*8-4-25:10.

Поки учасники виконують завдання, глядачі вболівають за своїх фаворитів.

Бар'єр №2. Щоб подолати другий бар’єр, вам потрібно за 2 хвилини написати якнайбільше слів, пов'язаних з математикою, що починаються на букву <П>.

Бар’єр №3. Я зачитую слова. Якщо слово пов'язане з математикою, в мовчки киваєте головою <так>, якщо ні - хитаєте <ні>. Хто помилився, робить крок назад.

Слова: трикутник, периметр, кут, формуляр, вугілля,інтрига, рівняння, градус, дециметр,синус, куля, дифірамб, абак, акцент, формула, інтеграл.

Бар’єр №4. Зараз я загадаю двох значне число, а ваше завдання відгадати його, ставлячи питання, на які я буду відповідати тільки двома словами:<більше> чи <менше >.

Бар’єр №5. Серед портретів математиків, що розміщені в цій залі, ви повинні вибрати той, про кого я поведу розповідь.

1. Про цього вченого розповідали, що коли він навчався у першому класі, то вчитель, вирішив перепочити, дав учням таке завдання: знайти суму чисел від 1 до 100. Не минуло й хвилини, як цей хлопчик поклав на стіл учителя виконане завдання. І лише в нього одного воно виявилося виконане правильно. (Гаусс К.Ф.)

2. Ця людина вперше почала вивчати математику за... шпалерами. Стінки дитячої кімнати були обклеєні фрагментами лекцій з математики. (Ковалевська С.В.)

3. Лікарі заборонили йому працювати, але він продовжував писати, в результаті чого втратив зір.(Ейлер Л.)

Бар’єр №6. Усім учасникам роздається гра <15>. Фішки в усіх в одноковому положенні. За одну хвилину потрібно розташувати їх у потрібному порядку (від 1 до 15).

1-й ведучий. Отже, переможцем першого заїзду став гравець під номером.... Вітаємо й нагороджуємо переможця.

2-й ведучий. Запрошуємо на сцену учасників другого заїзду.

Другий заїзд

Бар’єр №1. Усім жокеям по черзі потрібно швидко відповідати на запитання. Хто не відповів чи відповів  неправильно – робіть крок назад.

 Запитання

  1. Що називається відсотком?
  2. Куди й на скільки знаків переносимо кому при множенні на 100?
  3. Хто автор вашого підручника математики?
  4. Якщо відома швидкість і відстань, то якою дією шукаємо час?
  5. Як називають дріб, у  якого чисельник менший від знаменника?
  6. Як називаються прямі, що лежать в одній площині і не перетинаються?
  7. Добуток двох від’ємних чисел є слово…
  8. Одна тисячна кілометра – це…
  9. Куди переносимо кому при діленні на 0,01?

Бар’єр №2. Хто швидше обчислить: 125*8-4*25; 25% від 400; 75% від 80.

Бар’єр №3. Я загадала тризначне число. Ваше завдання – відгадати його, ставлячи питання, на які я буду відповідати тільки дома слова ми: <більше> чи <менше>.

Бар’єр №4. Вам дається математичне слово. З його букв треба скласти інші слова, причому якщо вони також  будуть пов’язані з математикою, то одне вважається за 3? Хто ж складе більше таких слів?

Бар’єр №5. Біля берега стояв човен, у якому може вміститися лише одна людина. До ріки підійшли двоє й обоє переправилися на інший берег. Як це могло статися? (Вони знаходились на різних берегах ріки.)

Бар’єр №6. Розповісти жестами математики правило (кожному гравцю своє): на нуль ділити не можна; множення на 10,100,1000…, переставний закон додавання; правильний і неправильний дріб (означення); додавання десяткових дробів; означення паралельних прямих.

2-й ведучий. Переможцем другого заїзду став гравець під номером….

1-й ведучий. Хто з вас зміг правильно вгадати обох наших переможців? (Підбиваються підсумки тоталізатора.)

2-й Ведучий. А хто стане цим щасливчиком, який виграє приз? (Зачитуються задачі і надані глядачами розв’язання, підбиваються підсумки лотереї.)

ПОДОРОЖ

МІСТОМ МАТЕМАТИЧНИХ ЗАГАДОК

Позакласний захід для учнів 7 класу

ХІД ЗАХОДУ

Ведучий. Сьогодні ми здійснимо подорож до міста Математичних Загадок.

Ця історія почалася з того, що в усіх дітей зникли їхні улюблені іграшки: комп’ютери, ляльки, собачки, шоколадки – усе, що вони любили, з чим проводили вільний час, приходячи зі школи додому. Це двійки, що оселилися у дітей в зошитах, повели іграшки в місто Математичних Загадок. А знайти ці іграшки зможе лише той, хто дружить з математикою. (На сцену запрошують заздалегідь обрані2 команди.) Не забудьте взяти із собою в дорогу дружбу, спритність, кмітливість і гарний настрій. Все зібрали? Здається, гарного настрою обмаль. Для того, щоб його додати, кожна команда повинна заспівати пісню, в якій є цифри – це і буде першим вашим іспитом.

Проспівавши пісню, команди відправляються в дорогу й опиняються біля високої красивої брами, що перетинає шлях у чарівне місто. Брама зачинена на три замки. Розшифрувавши секрет кожного замка, ви зможете його відімкнути. (Демонструються плакати із завданням <знайти закономірність>.)

Зарезервировано: ?Подпись: 8                     10

7
Зарезервировано: 11Подпись: 12                   15

16
1)

 

 

 

 

 

 

Відповідь. 11(12+15=27і11+16=27;8+10=18, 7+…=18).

2) 16, 27, 43

29, ?, 56.

Відповідь. 27 (16+27=43, 29+…=56).

3) 1, 4, 9, ?, 25, 36…

Відповідь. 16.

Поки команди міркують, для глядачів проводиться міні-аукціон <Чи знаєте ви вчених-математиків?> Виграє той, хто назве ім’я та прізвище вченого останнім.

Отже, команди упоралися із завданням, брама відчинилася – і ви опинилися в місті Математичних Загадок. У місті багато вулиць. Кожною з них треба буде пройти , щоб відшукати вулицю Двійок.

Перша вулиця – Математичних термінів. У кожнім будинку зберігаються предмети , пов’язані з математикою, що починаються на одну й ту саму букву. Наприклад, у будинку №2 знаходяться предмети, що починаються на другу букву алфавіту - <Б>: бісектриса, біном, бічні сторони тощо.

Перший конкурс. Я називаю букву, а команди повинні назвати математичний термін на цю букву.

На обмірковування – 5с. Якщо варіантів нема – хід переходить до наступної команди.

Ви вдало перетнули цю вулицю і опинилися на площі Задач. Тут зберігаються ті задачі, що учні розв’язують на уроках. Ті, що ви розв’язали правильно, відповідають, а ті, що не до розв’язували, так і кидаються на кожній зустрічного:<Розв’яжи мене!>

Другий конкурс. Розв’язування задач з теми, яку вивчають у даний момент. (Задачі записано на аркушах.)

А в цей час ми перевіримо, як уміють розв’язувати задачі наші глядачі.

Задача №1. На водопій

До водички біжать лошата,

Разом з ними хлопчики й дівчата,

Ще й веселе мале цуценя .

Міні видно з трави тридцять три голови

Та сім дюжин маленьких ніг.

Ти скоресенько підрахуй,

Скільки буде в них вух? (46)

Задача №2. Солдати

Десять солдат шикуються в ряд,

Десять солдат йдуть на парад.

Дев’ять десятих було носатих,

А скільки ж було курносих солдат? (1)

З площі Задач ми потрапили на вулицю Ігор. Тут грають у різні ігри, але не прості, а математичні.

У третьому конкурсі нашим командам треба буде зіграти в математичне лото.

Після вулиці Ігор ви опинилися на дивній вулиці. На одному з будинків висіла таблиця з написом <вулиця Котячі дворики>, а на іншому боці написано:<вулиця Мишачі нірки>. Кішка, яка пробігла мимо, пояснила, що це витівки сусідів-мишей і що в них точиться вічна суперечка про назву. І неуважні мандрівники самі не можуть знайти вихід з цієї вулиці. А наскільки уважні ви?

Четвертий конкурс. Завдання на уважність

Під час читання вірша підрахуйте, скільки разів в ньому зустрічаються буква <В>.

Как воздух, математика нужна!

Одной отваги офицеру мало.

Расчеты! Залп! И цель поражена

Могучими ударами металла.

И воину припомнилось на миг,

Как школьником мечта в часы ученья

О подвиге, о шквалах огневых,

О яростном порыве наступленья.

Но строг учитель был. И каждый раз

Он обрывал мальчишку резковато:

<Мечтать довольно! Повтори рассказ

О свойствах круга и углах квадрата>.

И воином любовь сбережена

К учителю. Далекому. Седому.

Как воздух, математика нужна

Сегодня офицеру молодому. (18 букв)

І ось ви вийшли з вулиці і опинилися на перехресті. В який бік іти? Це повинні вирішити капітани.

П’ятий конкурс. Конкурс капітанів

  1. Слово алгебра походить від слова <аль-джебр>. Що означає воно в буквальному перекладі? (відновлення)
  2. Радіус – слово латинське. Як воно перекладається? (Промінь, спиця колеса)
  3. Кого називають батьком алгебри? (Ф. Вієта)
  4. Кого називають гарпедонавтами? (Тих, хто натягував мотузку, перших геометрів)

Нарешті ви потрапили до вулиці Двійок. Двійки вибралися з брудних, порваних зошитів. Старша Двійка вступає вперед і з глузуванням каже:<Ви все одно не зможете повернути свої іграшки, тому що не відповісте на мої запитання>.

Двійка швидко ставить запитання гравцям, які вишикувалися однин за одним. Хто не відповів на запитання, той не сідає. З чиєї команди залишиться більше гравців, та й переможе в цьому конкурсі.

Запитання Двійки

  1. Як звали Вієта?(Франсув)
  2. Скільки днів у не високосному році?(365)
  3. Сума позначається знаком…(плюс)
  4. Хто склав періодичну систему елементів Менделєєва?(Менделєєв)
  5. Найкоротший день року?(22грудня)
  6. Скільки пальців на 10 руках?(50)
  7. 125*8=(1000)
  8. Найкоротший місяць року?(Лютий)
  9. Ім’я Ковалевської?(Софія Ваилівна)
  10. В якого прямокутника всі сторони рівні?(У квадрата)
  11. В якому місяці є число 28?(У будь-якому)
  12. У якому році ти пішов в перший клас?
  13. Що важче: кілограм заліза чи кілограм вати?(Однаково)
  14. Рівність що містить зміну. (Рівняння)
  15. Числа, менші від нуля. (Від’ємні)
  16. Що обчислюють за формулою ?(Площа круга)
  17. Обчисли
  18. Скільки годин в одній годині?(60)
  19. Як називають твердження, істинність якого потрібно доводити?(теорема)
  20. Найменше просте число.(2)

 Двійка тікає. Надсилає молодих двійок з речами, що вони викрали: іграшки, солодощами (це призи). Підбиваються підсумки подорожі.

КОНКУРС МІС МАТЕМАТИКА

Позакласний захід для учнів 9 класу

Конкурс проводиться в січні, після доповіді, присвяченій С. В. Ковалевській, день народження якої скасується в цьому місяці.

Учасниць вибирають заздалегідь, і як за домашнє завдання вони готують вірші про математику і математичний фокус.

ХІД ЗАХОДУ

1-й ведучий. Софія Ковалевська була, звичайно, видатною жінкою-математиком. Але хто знаю, можливо, в нашій школі підростає їй гідна заміна.

2-й ведучій. У нашій школі багато милих, симпатичних, чудових дівчат. А якщо вони ще й наділені розумам і кмітливістю, то по праву зможуть носити звання <Міс математика>. Саме таку дівчину виявить наш сьогоднішній конкурс.

1-й ведучий. Запрошуємо на сцену наших конкурсанток (по одній від кожного з дев’ятих класів). (Лунає музика.)

2-й ведучий. Я відомо, С. Ковалевська була не тільки математиком, але й поетом. Тому кожна учасниця повинна в першому поетичному конкурсі оспівати славу математиці.

Перший конкурс – поетичний

Є наука, що розум приводить

У порядок ясний і чіткий,

Нам вона теореми доводить,

Що поєднують формули рядки.

Математику всі ви впізнали,

Від людей всіх їй честь і хвала,

Також всім, хто її підкоряли,

Промовляємо порядки слова.

Скільки ще теорем не відкритих

І задач не розв’язаних є!

Хай живе математика в світі

І для розуму думки дає!

 

ГИМН МАТЕМАТИКЕ

О, математика! Тебе пою я славу!

Тебя считают все царицей по праву.

Вед без тебя и шагу не ступить,

И не отправиться в далекий путь.

И дело тут не только в вычисленьях,

Хоть в жизни им цены нет, без сомненья.

Но, главное- ты делаешь людей

Настойчивей, прилежней и умней.

Ты учишь мыслить – в этом суть твоя!

Законыпознавая бытия,

Без математики никак не обойтись.

Как лезвие, отточишь нашу мисль,

Ум сделаешь ты светлым, четким, ясным!

И мир в гармонии покажется прекрасным!

                                                       О.В.Панішева

Глибина і абстракції сила,

Строга логіка, виклад красивий

Математиків ваблять віки.

Проникаючи в зоряні далі,

В таємниці земної кори,

Математика всіх закликає:

<Ти міркуй, фантазуй і твори!>

Другий конкурс – історичний

1-й ведучий. Чи знає хто з вас ще хоча б одну жінку-математика?

Можливі відповіді

(після відповідей учасниць або відсутності таких їх озвучує ведучий)

  • Грекиня Гіпатія в Олександрії, замучена в 415 році групою християн, що боялися впливу красивої і вченої Гіпатії, яка викладала математику і філософію в Олександрійській бібліотеці.
  • Маркіз Де Шатле, перекладач творів Ньютона на французьку мову. Вони навчались у Вольтера історичних наук і вчила Вольтера математичних наук, але для обох це навчання не дало результатів.
  • Професор математики Болонського університету італійка Марія Аньєзі, і’мя якої назали графік однієї з функцій – локон Аньєзі.
  • Француженки Софія Жермен і Гортензія Лепот, і’мям якої названо квітку гортензію, привезену нею з Індії.
  • Російські жінки Віра Йосипівна Шифф, Катерина Олександрівна Наришкіна, подруга Ковалевської Єлизавета Федорівна Литвинова. Але Ковалевська перевершувала своїх попередниць талантом і значущістю досягнутих результатів.

Третій конкурс  - <Усний рахунок>

2-й ведучий. Цей конкурс виявить ту учасницю, яка краще від усіх рахує. Хто знає відповідь, піднімає руку.

Четвертий Конкурс  - логічний

1-й ведучий. Наступний конкурс перевірить логічне мислення наших учасниць. Кожній ставиться по одному запитанню логічного характеру. Якщо учасниця не знайшла відповіді, можуть допомогти суперниці.

1.-Чому тебе не було вчора?

-У моєї бабусі був день народження.

-Я не знав, а скільки їй років?

-Дай відповідь сам. Бабуся говорить, що вчора вона відзначала цей день 15-й раз.

Відповідь. 60 років.

2. Археологи знайшли монету, датовану VIII ст.. до н. е. Чи може таке бути?

Відповідь. Ні.

3. Батька однієї людини звуть Михайло Васильович, а сина його – Микола Петрович. Як звуть людину?

Відповідь. Петро Михайлович.

4. О 12 годині ночі йде дощ. Чи може через 72 години бути сонячна погода?

Відповідь. Ні, буде ніч.

П’ятий конкурс - <Майбутні господарки>

2-й ведучий. Вам потрібно як можна точніше назвати вагу зошита в 12 аркушів і довжину запропонованої вам стрічки.

Шостий конкурс

Сьомий конкурс

1-й ведучий. Перевіримо вашу вправність. На спину кожної буде прикріплено цифру. Ваше завдання – побачити її, не показавши своєї.

Восьмий конкурс - <Розв’яжи задачу>

2-й ведучий. Розв’язавши правильно задачі, ви зможете дізнатись про цікаві факти з біографії Софії Василівни, якій ми присвятили свій вечір.

Задачі

  • Знайти значення функції +

У таблиці знайдіть рік, що відповідає правильній відповіді. (1874)

      1873

       1874

        1875

         13

          7

          3

 

У цьому році Ковалевській було присуджено вчений ступінь доктора філософії, що став винагородою за цікаві математичні праці, одна з яких була присвячена дослідженню форми кільця планети Сатурн.

  • Дід  Софії Василівни був великим ученим, відомим своїми працями з геодезії і видання географічних карт Росії. Його прізвище зашифроване числами, які є значеннями відповідних виразі при х=4. Кожному з чисел відповідає порядковий номер букви в російському алфавіті. Прочитайте це прізвище. Щоб розвіяти сумніви, додамо, що це прізвище мав і один з відомих композиторів. (Щуберт)

                                                                                                                                                       

5х+6

Х+2

4(1,1+0,5х+0,9)+2

3+4

 

 

  • Взимку Софія брала уроки в педагога, обдарованого математика,в Петербурзі. Його імені відповідає та з функцій таблиці, що є зростаючою.

Остроградський

Буняковський

Страннолюбський

У=4х-1

У=

У=9-5х

 

Дев’ятий конкурс - <Гра в ґудзики>

1-й ведучий. 3 ґудзиків, що лежать на столі, можна брати 1 чи 2. Програє той, кому випаде брати останній ґудзик.(Виграшна стратегія в цій грі полягає в тому, щоб віддати перший хід супернику і брати щоразу таку кількість ґудзиків, що доповнює до 3 кількість ґудзиків, які взяв супротивник)

 

Десятий конкурс

Конкурсантки представляють своє уміння читати думки на відстані - математичні фокуси.

Підбиваючи підсумки, переможниці вручають медаль <Міс математика>.